
Miller v New York City Dept. of Educ.
2007 NY Slip Op 32064(U)

July 5, 2007
Supreme Court, New York County

Docket Number: 0104848/2001
Judge: Paul G. Feinman

Republished from New York State Unified Court
System's E-Courts Service.

Search E-Courts (http://www.nycourts.gov/ecourts) for
any additional information on this case.

This opinion is uncorrected and not selected for official
publication.



SCANNED ON 711012007-- -- 

SUPREME COURT OF THE STATE OF NEW YORK - NEW YORK COUNTY 

PRESENT: HON. P A M  F v  PART 3 4  
Justice 

/ 

INDEX NO. 

MOTION DATE 
ndex Number : IO484812006 
MILLER, NANCY 

DEPARTMENT OF EDUCATION 
Sequence Number : 003 

DISMISS ACTION 

VS + MOTION SEQ. NO. 

MOTION CAL. NO. 
- 

this motion tolfor 

Notice of Motion/ Order to Show Cause - ,,lidavlts - Exhibits ._. 
Answering Affidavlts - Exhibits - 

$$!$ cr Replying Affidavits 

$$$/ 4 Cross-Motion: r-1 Yes No 
LLI 

PAPERS NUMBERED 

‘3 

K I I  

Check one: ._ I FINAL DISPOSITION b O N - F I N A L  DISPOSITION 
Check if appropriate: DO NOT POST  REFERENCE 

[* 1 ]



SUPREME COURT OF THE STATE OF NEW YORK 
COUNTY OF NEW YORK: CIVIL TERM: PART 52 

NANCY MILLER, 
X ____lr--------_--r----~-~--~-~""----------------------------------- 

P 1 aint i ff, Index No. 104848/2006 

-against- Mot. Seq. Nos. 001,002,003 
Submission Date 

Cal. Nos. 7, 8, 9 

April 1 1, 2007 

NEW YORK CITY DEPARTMENT OF EDUCATION, 
JOEL KLEIN, as Chancellor of the New York City 
School District, MARGARET THEODORE-TASSY, 
M m  FOUCHE, FRANCIA DEVIL, 
THE DAILY NEWS, L.P., IvlARK I. 
PUBLICATIONS, INC. 

DEFroN ik ORDER 

60 
'4 

Appearances: w% 
'G?@ 

2UU2 
70 

%I 4 
dol Defendants. 

X _____________________________________rl_~"-~~-~"----------------- 

%fie 
For Defendants NYC Dep't of 
Educatlon, Joel Kleln, Margaret 
Theodore-Tassy and Marie Fouche: 
Michael A. Cardozo, Esq. 

By: Judith Davidow, Esq. 
Jason Warshaw, Esq. 

100 Church Street, 4- I 90 

For PlaintiW 
Balon Stoll Bader Nadlcr, P.C. 
By: Susan Schncidcrman, Esq. Corporation Counsel Deputy General Counsel 

1450 Broadway 
New York NY 10018 
212-575-7900 New York NY 10007 2 12-21 0-2341 

For Defendant Dally News, L.P.: 
Anne B. Carroll, Esq. 

The Daily News, L.P. 
450 W. 33d St., 3d FI. 
New York N Y  1000 I 

Will Levins, Esq. 

21 2-442-1736 

For Defendant Mark 1. Publicstlons, Inc.: 
Levine Sullivan Koch & Schulz, L.L.P. 
By: David A. Schulz, Esq. , 

For Defendant Francla Devll: 
Francia Devil, pro se 
104-04 2 I 8 Place 
Queens Village NY 1 1429 

. . -. . __ -. .- -. . .. .. . 

Alia L. Smith, Esq. 
230 Park Avenue, Suite 1160 917-951-601 8 
New York, NY 10169 
212-850-6100 

PAUL GEORGE FEXNMAN, J.: 

The motions bearing sequence numbers 001,002 and 003 have been joined together for 

purposes of decision. 

Plaintiff brought this defamation action seeking to recover for statements made in two 

1 

[* 2 ]



newspapers, the Daily News and the Queens Chronicle (together, the “newspaper defendants”). 

She is also seeking damages for defamatory statements allegedly made by defendants Margaret 

Theodore-Tassy, Marie Fouche and Francia Devil, and claims defendants New York City 

Department of Education (DOE) and Chancellor Joel Klein (“Klein”) are vicariously liable for the 

statements of Theodore-Tassy and Fouche, both employees of the DOE. The newspaper 

defendants and the DOE, Chancellor Joel Klein, Theodore-Tassy and Fouche (the “DOE 

Defendants) all move to dismiss the plaintiffs Complaint. In the alternative, the newspaper 

defendants move for summary judgment. Defendant Francia Devil, who is self-represented, has 

submitted an “Affidavit in Support of Motion to Dismiss,” but did not serve a notice of motion to 

dismiss upon the plaintiff or co-defendants. For the reasons stated below, the newspaper 

defendants’ motions, and the DOE and Chancellor Klein’s motions to dismiss are granted. The 

motions of Theodore-Tassy and Fouche are denied. The court does not reach the merits of any 

purported motion contained within the text of defendant Devil’s Affidavit inasmuch as the motion 

is not properly noticed pursuant to CPLR 2214. 

At the time of the incident that led to the instant action, plaintiff was an assistant principal 
. ... . . -. . . . . .. . -. 

of P.S. 34 in Queens. In the spring of 2005, some students and parents complained to the DOE 

that plaintiff disciplined a bilingual class of Haitian students (normally taught by Ms. Theodore- 

Tassy) by making them sit on the floor and eat without utensils. Plaintiff allegedly told the 

students that they used to be treated like animals in their country and so she was treating them like 

animals. The DOE investigated these complaints. In its report of the findings of the 

investigation, dated April 25, 2005, the DOE found that Ms. Miller had indeed made the students 

sit on the floor and eat lunch without utensils and called the students “aninials” but was unable to 

2 

[* 3 ]



substantiate the reference to the children’s “country” of origin. 

The Daily News published several articles about this incident. An article published on 

April 26,2005 reported that “Two of the students interviewed by education investigators said 

[plaintiff] told them they were acting unruly because they were from Haiti.” On May 9,2005, the 

Daily News published another article which stated that “school investigators substantiated the 

allegations against Ms. Miller” and that she allegedly told a group of Haitian students “‘In Haiti, 

they treat you like animals and I will treat you the same way here.”’ The May 9 article also stated 

that “Miller apparently snapped after two fourth-graders scuffled in the cafeteria, authorities said .” 

On November 23,2005, the Queens Chronicle (published by defendant Mark I. 

Publications) published an article about a different teacher at P.S. 34. The teacher taught Haitian 

Creole bilingual classes. By way of background, the article described the incident involving Ms. 

Miller on March 16, 2005 and stated that the DOE investigation “substantiated the children’s 

account of the incident.” The article also stated that, “‘In Haiti they treat you like animals, I will 

do the same here,’ the children claim Miller told them.” The reporter who wrote the article, 

Ronald Brownlow, has stated that he did not review the DOE report in writing his article and 

instead relied on the piior Daily News articles. Plaintiff claims that both the article in the Daily 

News and the article in the Queens Chronicle were defamatory in that they omitted the fact that 

the DOE report did not substantiate the allegations regarding mention of Haiti or the children’s 

“country” of origin. 

. .. 

Ms. Miller also brings defamation claims against Theodore-Tassy and Fouche, both 

teachers at the school, and Devil, a relative of a student involved in the incident. She alleges that 

Theodore-Tassy directed her students to write false and defamatory letters about the incident in 

the cafeteria and that, at Fouche and Theodore-Tassy’s urging, Fouche and Devil contacted the 

media about the incident and made defainatoiy statements about plaintiff to the media. Ms. Miller 

3 

[* 4 ]



also alleges that Chancellor Klein and the DOE are vicariously liable for the actions of Theodore- 

Tassy and Fouche, DOE employees. 

The Newgpaner Defendants’ Motions 

The newspaper defendants’ motions to dismiss the complaint are granted on the ground 

that they are privileged under New York Civil Rights Law Section 74, which protects the 

publication of “a fair and true report of any ... official proceeding.” (Civil Rights Law Section 

74). The test for whether an activity is an “official proceeding” is whether the action was “taken 

by a person officially empowered to do so.” (Freeze Right Refrigeration and Air Conditioning 

Services, Inc. v Ciy  ofhrew York, 101 AD2d 175, 182 [lSt Dept 19841 [citing Frrrrell v New York 

Evening Post, 167 Misc 412,416 (Sup Ct, NY Cty 1938)l). An administrative agency 

investigation into activities withn its purview is an “official proceeding.” (See Freeze Right, 101 

AD2d at 182 [finding that a Department of Consumer Affairs investigation into air conditioning 

repair practices was an official proceeding]). A report of an official proceeding is “fair and true” 

as long as it is “substantially accurate.” (Holy Spirit Ass ’n v New York Ti’mes Co., 49 NY2d 63, 

67-68 [1979]). The Holy Spirit court went on to say that “newspaper accounts of legislative or 

other official proceedings must be accorded some degree of liberality.” (Id. at 68). 

. .--. 

The April 26, 2005 Daily News article was a “fair and true” report of an official 

proceeding as the courts use that term. The DOE investigation of the March 16‘h incident at P.S. 

34 was an official proceeding as the DOE was empowered to investigate allegations of 

inappropriate actions by its employees. The article was “substantially accurate” in that it 

accurately reported the allegations against Ms. Miller. The statement alleged by Ms. Miller to be 

defamatory, that two children had alleged that she had mads negative remarks about their country 

of origin, was, in fact, correct. Two children had made this allegation. The fact that the article 

4 

[* 5 ]



omitted specifying whether this particular allegation had been confirmed does not render the 

article as a whole inaccurate. As a “fair and true” report of an official proceeding, the statements 

in the April 26’ article are privileged under the Civil Rights Law, Section 74. 

Similarly, the May gth Daily News article was also a “fair and true” report of the DOE 

investigation. The statements in that article that the DOE had “substantiated the allegations 

against Miller” and that she allegedly told them she would treat them like animals, the way they 

do in Haiti were “substantially accurate.” The DOE did substantiate the majority of the 

allegations against plaintiff, including that she forced them to sit on the floor, eat without utensils 

and called them animals and some children did allege that she had made the remarks about Haiti. 

Once again, the omission of the fact that the DOE did not substantiate one allegation does not 

render the whole article inaccurate. In addition, the statement in the article that Ms. Miller 

“snapped” after the students misbehaved is also a fair and true report of what happened - that Ms. 

Miller lost her temper. The statement does not imply, in context, any psychological problems or 

breakdown but rather indicates what it was (the students’ misbehavior) that prompted Ms. 

Miller’s reaction. Thus, as a fair and true report of an official proceeding, the May 9‘h article is 

privileged under Civil Rights Law Section 74. 

.. .. .- .. -. 

The same analysis applies initially to the Queens Chronicle article at issue. Like the Daily 

News articles, the Queens Chronicle article recounted the allegation that Ms. Miller had made 

negative comments about Haiti and stated that the DOE had “substantiated the children’s account 

of the incident.” Also like the Daily News, the Queens Chronicle article failed to note that the 

DOE had not substantiated the allegation regarding plaintiffs comment about the children’s 

Haitian heritage. However, that failure does not render the article as a whole inaccurate given that 

the DOE did, in large part, coiifirm the allegations against Ms. Miller. 

5 

[* 6 ]



However, because the Queens Chronicle relied on the Daily News articles, further analysis 

is required. Under New York law, a republisher of material that is of “public concern” may rely 

on the research of another as long as he was not “grossly irresponsible” in doing so. (See Duane 

Reade Inc. v Local 338 Retail, Wholesale, Department Store Union, 6 Misc3d 790, 795 [Sup Ct, 

NY Cty 20041; Karadumnn v Newsday, 51 NY2d 531,547-51 [1980]; Chapadeau v Uticn 

Obsewer-Dispatch, h c . ,  38 NY2d 196 [1975]). Known as the “republication” or “wire service” 

defense, this doctrine holds that the republisher is not “grossly irresponsible” if it fails to do 

independent research in preparing the relevant material for republication, absent some reason to 

question the trustworthiness of the source relied upon. (See Duane Reade, 6 Misc3d at 795; 

Karaduman, 5 1 NY2d at 547-5 1). The Duane Reade court held specifically that “relying on a 

long running New York City newspaper ... is clearly not grossly irresponsible.” (Duane Reade, 6 

Misc3d at 795) 

The March 1 6th incident was clearly a matter of public concern. Inappropriate behavior 

towards, and statements by public school teachers to, the schoolchildren they teach or supervise 

are clearly matters about which the public would want to know. Moreover, it was not “grossly 

irresponsible” for the Queens Chronicle to rely on the article in the Daily News, a long running 

New York City newspaper, in reporting about the DOE investigation of plaintiff. The Queens 

Chronicle and its reporter, Ronald Brownlow, had no reason to doubt the veracity of the articles in 

the Daily News. While it would have been the better journalistic practice to review the DOE 

report independently, the Chronicle’s failure to do so does not render it “grossly irresponsible.” 

As such, the Queens Chronicle’s article is also privileged under Section 74 of the Civil Rights 

.. ._ 

6 

[* 7 ]



Law as a “fair and true” report of an official proceeding. 

The DOE Defendants’ Motiqns 

Theodore-Tassy and Fouche’s motions to dismiss plaintiffs complaint are denied on the 

grounds that these motions are improper and untimely pursuant to CPLR 3012. Under CPLR 

3012, a defendant has 20 days to answer the complaint if it was personally served and 30 days to 

answer the complaint if it was served in another manner (CPLR 3012[a] and [c]). Although it is 

unclear exactly when and by what manner Theodore-Tassy and Fouche were served, more than 

thirty days have undoubtedly passed and, to date, Theodore-Tassy and Fouche have not answered 

the complaint, nor moved to extend their time to answer, nor moved to dismiss within the time for 

a pre-answer motion to dismiss. Although Corporation Counsel on this motion now asserts that it 

represents Theodore-Tassy and Fouche for purposes of this motion only, it has not previously 

appeared on their behalf, nor have Theodore-Tassy and Fouche appeared otherwise in this action. 

The Corporation Counsel cites no authority for “limited appearances” on behalf of a defendant 

and does not move to vacate the defaults of Theodore-Tassy and Fouche. As they are in default, 

any summary judgment motion would be premature and the time for a pre-answer motion to 

dismiss has expired. Accordingly, the motion is denied as to them. 

_.  

The DOE and Chancellor Klein’s motions to dismiss the plaintiffs complaint are granted 

on the grounds that plaintiffs Notice of Claim was untimely and/or failed to set forth with 

sufficient specificity the time, place and manner in which the claim arose and that the complaint 

was insufficiently specific as well. General Municipal Law Section 50-e requires that a 

’ Inasmuch as the court is granting the newspaper defendants’ motions to dismiss on the 
grounds of privilege under Civil Rights Law Section 74, it need not address defendants’ other 
arguments, namely, the incremental harm doctrine and the “single instance” doctrine. 

7 

[* 8 ]



prospective plaintiff must serve a Notice of Claim on the DOE and its employees within 90 days 

of the date on which the claim arose. (General Municipal Law 5 50-e[ l][a]). The Notice of 

Claim must state the time when, the place where and the manner in which the claim arose. 

(General Municipal Law Section 5 50-e(2)). A complaint for defamation must specify the 

defamatory words complained of and the time, place and to whom the defamatory statement was 

made. (CPLR 3016[a]; Dillon v City ofhrew York, 261 AD2d 34,37 [l” Dept 19991). 

The cause of an action for defamation accrues when the allegedly defamatory material is 

“published;” that is, when it is put on sale or made generally available to the public. (See E. B. v 

Liberation Publications, Inc., 7 AD3d 566 [2d Dept 20041; Gregoirs v G.P. Putnnm ’s Sons, 298 

NY 119 [1948]). Thus, plaintiff’s claim against defendant Theodore-Tassy (and her concomitant 

vicarious liability claim against DOE) accrued on March 23,2005, when her students wrote letters 

regarding plaintiffs actions. Plaintiff would have had until June 21,2005 to file her Notice of 

Claim regarding this claim. Plaintiff also claims that defendants Theodore-Tassy and Fouche 

requested that defendant Devil contact the media and that Devil and Fouche did contact the media 

and made allegedly false statements about plaintiff which were then published in the Daily News 

and “various media outlets.” Plaintiff claims that DOE and Chancellor Klein are vicariously 

liable for Theodore-Tassy and Fouche’s actions as well. These media contacts would have 

necessarily had to have taken place before the allegedly defamatory articles were published. 

Therefore, with regard to the Daily News articles, these contacts would have had to taken place by 

April 26,2005 and May 9,2005, respectively. Thus, plaintiff would have had until July 25, 2005 

and August 7,2005, respectively, to file Notices of Claim regarding these claims. With regard to 

the Queens Chronicle article published on November 23,2005, the Notice of Claim would have 

had to have been filed by February 19,2006. Plaintiff filed her Notice of Claim on December 2, 

8 

[* 9 ]



2005, well past the 90-day limit for the claims based on contacts with the Daily News, although 

within the time frame for that based on contacts with the Queens Chronicle. 

Plaintiffs argument that her claims did not accrue until after the children involved filed a 

lawsuit against her in September 2005 is unavailing. As explained above, defamation claims 

accrue upon publication (See E. B., 7 AD3d 566; Gregoire, 298 NY 1 19). Therefore, plaintiffs 

claims against Chancellor Klein and DOE based on the letters written on March 23, 2005, and the 

articles of April 26 and May 9,2005, including any contact the defendants had with the media 

prior to the publication of those articles, are dismissed based on the untimeliness of plaintiffs 

Notice of Claim. 

In addition, the Department of Education and Chancellor’s motion is granted because, as 

to all the claims, including any that may be based on the Queens Chronicle article of November 

23, 2005, plaintiffs Notice of Claim and the complaint are insufficiently specific. In the Notice 

of Claim, plaintiff states that Theodore-Tassy and Fouche made defamatory statements “in the 

presence of others” but those others remain unidentified. Nor does the Notice of Claim state 

when those statements were made or exactly what those statements consisted of. Similarly, the 
-. . 

Notice of Claim does not identify specific statements made by Chancellor Klein or identify the 

specific news articles in which these statements were published, other than a Daily News article of 

April 12,2005, which is not the basis for any claim in plaintiffs complaint. The Notice of Claim 

fails to even mention the Queens Chronicle at all, much less identify a specific article or statement 

therein. The complaint is similarly vague with regard to the claims against the DOE Defendants. 

It does not identify the specific words alleged to be defamatory or to whom they were made, as 

required in a defamation claim. (See Dillon, 261 AD2d at 37). Because plaintiffs Notice of 

Claim and complaint are insufficiently specific, plaintiffs claims against the DOE defendants are 

9 

[* 10 ]



In summary, the motions of the two newspaper defendants, the DOE and Chaiicellor 

Klein are granted and the plaintiffs complaint is dismissed as against them. The motions of 

Theodore-Fassy and Fouche, who are in default, are denied and therefore, the case shall be 

severed and continue as against them. In addition, because defendant Devil did not file and serve 

a notice of motion in accordance with CPLR 2214, the court has treated her affidavit as one in 

support of the other defendants’ motion to dismiss and has not addressed whether she is entitled to 

dispositive relief. While the case shall continue against her as well, the court expresses no view 

as to whether a properly noticed motion to dismiss or for summary judgment, if in fact she has 

interposed an answer, should be granted. 

Accordingly, it is 

ORDERED that the motions by defendants The Daily News, L.P., Mark I. Publications, 

Inc., New York City Department of Education, and Joel Klein, as Chancellor of the New York 

City School District, to dismiss the complaint in its entirety as against them are granted and the 

Clerk shall enter judgment accordingly; and it is further 

ORDERED that the motions by Margaret Theodore-Tassy and Marie Fouche to dismiss 

the complaint in its entirety as against them is denied; and it is further 

ORDERED that the action is severed and continued under this index number as against the 

defendants Margaret Theodore-Tassy, Marie Fouche and Francia Devil; and it is further 

~ ~~ 

2Because the DOE Defendants’ motions to dismiss have been granted on the grounds that 
the Notice of Claim was untimely and that it and the cornplaint was insufficiently specific, the 
court need not reach defendants’ arguments regarding whether Chancellor Klein’s statements are 
privileged, that plaintiff failed to allege in the complaint that she served a Notice of Claim and 
that 30 days have since passed without adjustment, or regarding the truth of the Queens 
Chronicle article. 

10 

[* 11 ]



ORDERED that inasmuch as the municipal defendants are no longer parties to this action 

and inasmuch as the Corporation Counsel has neither answered the complaint nor filed a notice of 

appearance on behalf of Theodore-Tassy or Marie Fouche, the Trial Support Office is directed to 

transfer this action to a General IAS Part. 

;i 
Dated: July 5,2007 

New York, New York 

This constitutes the decision and order of the court. 

11 

[* 12 ]


