Rather v CBS Corp.

2008 NY Slip Op 33586(U)

April 10, 2008

Supreme Court, New York County

Docket Number: 603121/2007

Judge: Ira Gammerman

Republished from New York State Unified Court
System's E-Courts Service.
Search E-Courts (http://www.nycourts.gov/ecourts) for
any additional information on this case.

This opinion is uncorrected and not selected for official
publication.




récNNEiOPTM 1/2008

SUPREME COURT OF THE STATE OF NEW YORK — NEW YORK COUNTY

presenT: _ ]JRA GAMMERMAN pART V)

Justice

D Ry &Wﬂﬂ'— INDEX NO. (sz)\al \m

B MOTION DATE
C’ %5 Q:’(‘QCN \]))\Cﬁ Inc. MOTION sEQ. NO. (D 2,
NECH ﬂl@mois’%w LOSTORE - AnND
RSy Vo n%\\pwo

MOTION CAL. NO.

The following papers, numbered 1 to were read on this motion to/for

PAPERS NUMBERED

Notice of Motion/ Order to Show Causa — Affidavits — Exhibits ...

{73:
g Answering Affidavits — Exhibits
(72
L"EI Replying Affidavits
o
o
S g Cross-Motion: [ Yes [ ] No
=
u:)) 9 Upon the foregoing papers, it is ordered that this motlon LQ\ OQO.CCLQQG" UV\ QCMABQMC(
=4
o ./\AQ/M/\,U')\A.JJA/\N
o ac
g = W“/\P\ ' D J
- :
5 EFILE
I
- 8
> APR 11 200
i
E COUNTY CLE?(I)(EKOFFICE |
@ T NEW
W
Ll
o
24 :
L
[45]
g
Q
=
O
=
g ‘
N Dated: A—\L&\O& A~
s AER ‘ Y =
Check one: | | FINAL DISPOSITION XM%&MFENAL DISPOSITION

[ Y PR PR . DI M1 A RIAT NACT




x ZJ

SUPREME COURT OF THE STATE OF NEW YORK
COUNTY OF NEW YORK: TAS PART 27

DAN RATHER,

Plaintiff,

. R a
-against- N L E-D Index No. 603121/07

CBS CORPORATION, VIACOM, INC., 4., .l Calendar No. 20058
LESLIE MOONVES, SUMNER REDSTONE, 77,

and ANDREW HEYWARD, WMy e

dared.

Nﬂ%{%}

SRieg
-

IRA GAMMERMAN, J.H.O.:

Defendants CBS Corporation, Viacom, Inc., Leslie Moonves,
Sumner Redstone, and Andrew Heyward jointly move, pursuant to CPLR
3211 (a) (1), (5), and (7)), for an order dismissing the complaint.
CBS Corporation was formed on January 1, 2006, by the merger of CBS
Inc. (CBS) and the former Viacom, Inc. From May 4, 2000, to
December 31, 2005, CBS was a wholly owned subsidiary of the former
Viacom, Inc. Moonves was, at all relevant times, the chief
executive officer of CBS. Redstone was, at all relevant times, the
chief executive officer of the former Viacom, Inc. Heyward was, at
all relevant times, the president of CBS News, a division of CBS.

This action arises ocut of a September 8, 2004 broadcast
(Broadcast) that plaintiff Dan Rather narratéd_ on the CBS 60
Minutes II television program. The Broadcast reported that
President Bush had avoided military service in Viet Nam by using
his father’s political connections in Texas to be accepted into the
Texas Alr National Guard, and that, once in the Guard, he shirked

1




his dutiesg, refused to have a physical examination, discbeyed a
direct order of his commanding officer, and failed to complete his
military commiltment.

The complaint alleges, in sum, that bhecause the Broadcast was
attacked by persons supportive of President Bush, CBS determined to
disavow the Broadcast and deceptively coerced Rather to publicly
apologize for the Broadcast, although it had been largely overseen
and vetted by Heyward, as well as by CBS News Senior Vice President
Betsy West, Executive Producer Josh Howard, and Senior Broadcast
Producers Mary Murphy and Esther Kartigan, and although none of the
information conveyed in the Broadcast had been shown to be false.
The complaint further alleges that the day after President Bush was
reelected, in November 2004, CBS informed Rather that it would
remove him from his position as anchor of the CBS Evening News, a
position he had held for some 24 vyears; and that, after his last
broadcast as anchor of the CBS Evening News, CBS barred him from
appearing on 60 Minutes II, and on CBS radio gstations, and kept him
on its payroll without any meaningful work until May 2006, when it
fired him, cffective June 16, 2006. 'The complaint alleges that, to
a large cxtent, these actions were taken at the instance of the
former Viacom. The complaint alleges the following seven causes of
action: (1) breach of contract, agalinst CBS; (2) breach of

fiduciary duty, against CBS; (3) fraud, against CBS, Moonves, and

Heyward; (4) breach of implied covenant of good faith and fair
dealing, against CBS; (5) tortious 1nducement of breach of
contract, against Viacom, Redstone, Moonves, and Heyward; (6)




[* 4]

tortious interference with prospective business relations, against
all defendants; and (7) prima facie tort, against all defendants.

I turn first to the 1ssue of timeliness. Citing Morrison_v

National Broadcasting Co. (19 NY2d 453 [1967]1), defendants contend

that the entire complaint is time-barred because, at bottom, 1t
seeks to recover for damage to Rather’s reputation, and it was
brought outside the one-year limitations period that CPLR 215
provides for actions sounding in defamation. The plaintiff in
Morrison had appeared as a contestant on the television quiz show,
"21," which was subsequently shown to have been rigged. Some
contestants, but not the plaintiff, had been given both the
questions that they would be asked and the correct answers
beforehand. In the only cause of action that was before the Court,
the plaintiff claimed that the exposure of the hoax had led the
public to believe that all the c¢ontestants had knowingly
participated in it, and that, consequently, his reputation had been
badly injured. The Court held that this claim, which plaintiff had
denominated as one for ‘"economic damage," was a c¢laim of
defamation, and that it should have been brought within the one-
vear limitations period. Morrison 1s not controlling here,
because, unlike the plaintiff in that case, Rather, in six of his
seven causes of action, is not seeking damages solely because of

injury to his reputation, sgee Singer v Jefferies & Co., 160 ADZd

216 (lst Dept 1990) (holding six-year period for fraud governed
plaintiff‘s claim that he had been injured 1in his trade and

profesgion, and had suffered injury to his reputation).




[* 5]

Accordingly, I turn to each of the causes of action alleged in the
complaint.,

Breach of Contract

On December 30, 1979, plaintiff and the CBS News division of
CBS entered into a Staff Correspondent Agreement providing, among
other things, for plaintiff’s employment as anchor of the CBS
Evening News television program following the retirement of Walter
Cronkite. That agreement was extended and modified by agreements
between the same parties, dated October 3, 1984, and April 10,
2002.

Defendants contend that plaintiff’s breach of contract claim
must be dismissed because, on June 16, 2006, Rather was paid
everything that he was owed under the April 18, 2002 agreement, and
because the initial employment agreement provided at paragraph 4
that:

[n]othing herein contained shall be deemed to obligate

CBS to use [Rather’'s] services hereunder or to broadcast

any program, and CBS shall have fully discharged 1its

obligations hereunder by payment to [Rather] of the

applicable compensation set forth in paragraph 3.

That provision was carried forward through the April 10, 2002
agreement. In addition, defendants argue that the gravamen of the
breach of contract claim is that Rather was "benched" for more than
a vyear, and that such claim is, in essence, a claim of Jlost
opportunities and of damage to reputation. As to the former,
defendants assert that Rather has failed to specify any

opportunities that he may have lost; as to the latter, they argue

that reputation damages arc not recoverable through a breach of




[* 6]

contract claim.

While paragraph 4 of the initial employment agreement was
carried forward into the two subseguent amended agreements between
CBS and Rather, it was modified by paragraph 1 (g) of the 2april 10,
2002 agreement, which provides, in relevant part, that:

if at any time during the period commencing after

December 31, 2002 and continuing through and including
November 25, 2006, CBS removes [Rather] as Anchor or Co-

Anchor of CBS Evening News (Monday - Friday) on a
permanent basis and CBS fails to assign [Rather] as a
correspondent. on 60 MINUTES II ... or such other

assignment to be mutually agreed upon, CBS shall pay the

remainder of [Rather’s] weekly compensation through

November 25, 2006, and this Agreement automatically will

terminate at 11:59 PM on the last day [Rather] performs

such Anchor or Co-Anchor services on CBS EVENING NEWS

(Monday - Friday) for CBS and [Rather] shall be free to

seek employment with any third party without limitation.

CBS shall pay the remainder of [Rather’'s] weekly

compensation immediately.

This paragraph does not reguire that CBS use Rather’s
services. It does provide, however, that, if CBS stops using those
services 1in certailn specified ways, then 1t must, at that time,
terminate Rather’s contract and pay him all the compensation due to
him through November 25, 2006. The complaint alleges that Rather
delivered his last broadcast as anchor of the CBS Evening News on
March 9, 2005, and that from that date until May 2006, while he was
nominally assigned as a correspondent on 60 Minutes II, and when
that program ended, on 60 Minutes, in fact, he was prevented from
functioning as such inasmuch as he was provided with little staff
support, editing services were denied to him, and few of his

proposed storles were approved. Accordingly, Rather will be given

an opportunity to show that his nominal assignments as a




correspondent did not relieve CBS from its obligation to pay him,
in March 2005, the sums to which he was then entitled, under the
2002 agreement, in the event that his services were not used in the
ways specified in that agreement.

As to defendants’ arguments concerning damages, the complaint
alleges that the substantial payment that Rather should have
received in March 2005 was delayed until June 2006. That suffices
for the breach of contract claim to survive the instant motion.
Moreover, while a plaintiff generally cannot recover damages to his
or her reputation that result incidentally £from a breach of

contract (Dember Constr. Corp. v Staten Isl. Mall, 56 AD2d 768 [1lst

Dept 1S877]), here, the alleged damage to Rather’s reputation,
resulting from his ouster from the nationally prominent place he
had occuplied at CBS News, coupled with the near silence that he was
required to keep for more than a vear, was not an unforeseen by-
product of the alleged breach of contract. It was foreseeable at

the time that the 2002 contract was executed (see Kenford Co. v

County of Erie, 73 NY2d 312 [1989]), and indeed, it appears to be

the very harm that paragraph 1 (g) of the 2002 contract was meant
to avert. The 2002 contract, like the two earlier ones, appears to
have been designed to promote Rather’s visibility and enhance his
reputation so as, 1in turn, to enhance that of CBS News, and it
provided that when those reciprocal benefits were no longer
available the relationship between them would end. Publicity and
reputation are the wvery stuff of those contracts.

Breach of Fiduciary Duty




[* 8]

The breach of fiduciary duty claim is predicated on the long
and symbiotic relationship between Rather and CBS. While an
employment relationship, alone, does not give rise to fiduciary

duties on the part of the employer, gee Angel v Bank of Tokvo-

Mitsubishi, Ltd., 39 AD3d 368 (lst Dept 2007), liability in tort

may arise where a "‘contract creates a relation, out of which
relation springs a duty, independent of the mere contract
obligation, '" Apple Re¢ords, Inc. v Capitol Records, Inc., 137 AD2d

50, 55 (lst Dept 1988), quoting Rich v New York Cent. & Hudson Riv.

R.R. Co., 87 NY 382, 397 (1882). As the Rich Court also stated, a
legal duty, the violation of which is actionable as a tort, may
arise "out of certalin relations of trust and confidence, inherent
in the nature of the contract itself," as well as from certain
circumstances extraneous to the contract, Rich, at 398. Here,
Rather does not allege any special extraneous circumstances. He
does, however, contend that the length of his contractual
relationship with CBS, and the nature of the service that he
performed under his contracts with CBS, whereby he became the
public face of CRS News after Walter Cronkite retired, made his
relationship with CBS something more than the relationship of an
employer and an employee. A fiduciary relationship may develop
from the ongoing conduct between the parties to a case, and the
question of whether fiduciary duties have been created 1in a

particular case is fact-specific te that case, Wiener v Lazard

Freres & Co., 241 ap2d 114 (lst Dept 1998). Accordingly, it would

be premature, at this stage, to dismiss this cause of action.




[* 9]

Fraud and Breach of Tmplied Covenant

A claim of breach of the implied covenant of good faith and
fair dealing is not necegsarily duplicative of a claim of breach of
contract. Here, however, Rather adduces exactly the same factual
allegations to support both claims, see Mem. in Opp. to Defendants’
Motion, at 4-6. Accordingly, I am dismissing the breach of implied
covenant claim as redundant with the breach of contract claim.

Rather's fraud claim is based on alleged statements to the
effect that CBS would take steps to restore his reputation, which
he alleges were made to induce him to make the public apclogy for
the Broadcast, the text of which CBS provided to him, and to keep
him from speaking out and investigating for himself. To the extent
that this cause of action is not redundant with Rather’'s contract
claim, it amounts to no more than a claim of defamation. As such,
it is time-barred.

Tortious Inducement

Defendants do not contend that the complaint fails to plead
the elements of a claim of tortious inducement of breach of
contract. They argue, however, that CBS Corporation cannot be
liable for such tort because a corporation cannot interfere with
its own contracts; that Viacom cannot be liable because it was not
formed until after the events alleged in the complaint took place;
and that the individual defendants cannot be liable because the
complaint does not allege that they acted outside the scope of
their employment. Defendants represent that, on December 31, 2005,

and January 1, 2006, a new Viacom, Inc. was formed, and CBS and




[* 10]

that what had been Viacom, Inc. merged to become CBS Corporation.
Rather alleges this cause of action against Viacom, but the
complaint makes it plain that the Viacom that Rather targets is the
Viacom that existed in 2004-2005. As a matter of law, by virtue of
the merger of the old Viacom, Inc. with CBS, CBS Corporation is the
successor-in-interest to the old Viacom, Inc., as well as to CBS,

see e.g. Matter of Colt Indus. v New York City Dept. of Fin., 66

NY2d 466 (1985). Accordingly, CBS Corporation can be held liable
for the old Viacom, Inc.’'s alleged inducement of breach of Rather’'s
contract with CBS. Defendants have not shown that the new Viacom,
Inc. 1s not also a successor in interest to the old Viacom, Inc.
Notably, defendants do not argue that, 1f the old Viacom, Inc.
interfered with its then subsidiary’s contract with Rather, it did
so on the basis of its own economlic interest, rather than on the
basis of the political animus of one or more of its executives. A
showing of economic interest 1s a defense to a claim of tortious

inducement of breach of contract (White Plains Coat & Apron Co. v

Cintas Corp., 8 NY3d 422 [2007)), and the showing must be

evidentiary, see Felgsen v Sol Cafe Mfg. Corp., 24 Nvy2d 682, 687

(1969): Koret, Inc. v Christian Dior, S.A., 161 AD2d 156 (lst Dept

1990); but see MTI/The Tmage Group, Inc. v Fox Studios East, Inc.,

262 ADP2d 20 (lst Dept 1999). Accordingly, at this stage, 1t would
be premature to dismiss this claim against either CBS Corporation
or Viacom. However, Rather does not contest defendants’ argument
that the complaint does not allege that the acts of the individual

defendants were beyond the scope of their employment, or were




[ 11]

motivated by a desire for personal gain. Accordingly, I am

dismissing this claim as against those defendants, see Chambers

Agsocs. LLC v 105 Acguisition LLC, 37 AD3d 365 (lst Dept 2007).

Interference with Prospective Pusiness Relations and Prima Facie

Tort

I am dismissing the sixth cause of action because Rather has
failed to identify any prospective business relations that any of
the defendants may have interfered with. While Rather argues that
defendants should be estopped from making that argument because
they prevented him from seeking other employment during the time
that he was "benched," the fact remains that Rather cannot prove
any damages 1in connection with this claim. I am also dismissing

the claim of prima facie tort because Rather has not pled any

special damages, an essential element of such a claim, see DeMicco

Bros., Inmc¢c. v Consolidated Edison Co. of New York, 8 AD3d 99 (lst

Dept 2004).

Conclusion

Accordingly, it is hereby

ORDERED that the motion to dismiss is granted, and the third,
fourth, sixth, and seventh causes of action of the complaint are
dismissed; and i1t 1s further

ORDERED that the complaint 1s hereby severed and dismissed as
against defendants Leslie Moonves, Sumner Redstone, and Andrew
Heyward, and the Clerk is directed to enter judgment in favor of
said defendants with costs and disbursements as taxed by the Clerk

of the Court upon the submission of an appropriate bill of costs;

10




[+ 12]

and it is further
ORDERED that CBS Corporation and Viacom, Inc. are directed to

serve thelr answer to the complaint within 20 days of service upon

them of a copy of this order with notice of entry.

Dated: £ I(O(OQ

ENTER :
| L~
FE T O

IRA GAMMERMAN




