Smigo v NYP Holdings, Inc.

2010 NY Slip Op 30556(U)

March 16, 2010

Supreme Court, New York County

Docket Number: 108756/2008

Judge: Jane S. Solomon

Republished from New York State Unified Court
System's E-Courts Service.
Search E-Courts (http://www.nycourts.gov/ecourts) for
any additional information on this case.

This opinion is uncorrected and not selected for official
publication.




MOTION/CASE IS RESPECTFULLY REFERRED TO JUSTICE

FOR THE FOLLOWING REASON(S):

' SUPREME COURT OF THE STATE OF NEW YORK — NEW YORK COUNTY

JANE §. SOLO 9%

PRESENT: E 5. SOLOMON PART 0/
B n i e . Justice

Index Number : 108756/2008 INDEX NO.

SMIGO, LYNSI MOTION DATE \ /ZQ/( o

VS,

MQTION SEQ. NO.

' INYP HOLDINGS
SEQUENCE NUMBER : 002

MOTION CAL. NO.

SUMMARY JUDGMENT
n this motlon to/for
PAPERS NUMBERED
Notice 0T Motion/ uraer 10 Snow Lause — Arnaavies — Exhibits ... - "- (/
Answerlng Affidavits — Exhibits T“"C _
Replying Affidavits 1= D

Cross-Motion: | Yes ’}U No
Upon the foregoing papers, it ls ordered that this motion V; &0\ L&l |~

AQ_OU‘H\\OJ; o ondan. PIL

| Dated: 5 M/G ,/0

e

Check one: }4 FINAL DISPOSITION = LNON-FINAL DISPOSITION

Check if appropriate:




[* 2]

SUPREME COURT OF THE CITY OF NEW YORK
COUNTY OF NEW YORK: PART 535

LYNSI SMIGO,
Plaintiff,
Index No.: 108756/08

~against-
DECISION and QRDER

NYP HOLDINGS, INC., RICHARD JOHNSON,
COLLINS COMMUNICATIONS, INC. t/a
STEPPIN’ OUT MAGAZINE and STEVEN P.
DOWSETT a/k/a CHAUNCE HAYDEN,

Defendants. F,L E

_____________________________________ %
JANE S. SOLOMON, J.: ”4@ 5 ',
20,0 ¢
BACKGROUND Coy, Ney, |
AVPO qur

Defendants Collins Communications, Inc. (

Steven P. Dowsett a/k/a Chaunce Hayden (Hayden) (together, m
defendants) move, pursuant to CPLR 3212, for summary judgment
dismissing the complaint as against them.

Plaintiff Lynsi Smigo (Smigo), at the time of the
alleged incident, was engaged to Gregg Hughes, who is known as
“Opie” on the popular “Opie and Anthony” radio show. Smigo and
Greg Hughes are now married. Collins transacts business as
Steppin’ Out Magazine (Steppin’ out), and Hayden is a columnist
for Steppin’/ Out and has been quoted in Page Six in the New York
Post (Post).

On April 23, 2008, the Post published an article in
Page Six entitled “Opie fiancee in sex video.” The article

reads:




* 3

“THE sex-mad “Opie & Anthony” radio show is facing
its own carnal comeuppence. Gregg “Opie” Hughaes is
sald to be livid over an x-rated romp starring his
stunning blond fiancee, known by her first name,
Lindsay, and MTV wildman Bam Margera. A disgruntled
ex-employee of the radio duo recently acquired the
rights to the video from Margera and it’s soon to be
released on a pay-for-play Web site, reports Steppin’
Out’s Chaunca Hayden. “They’re doing the nasty—

and I mean nasty,” Hayden says.”

Motion Ex. 1 (emphasis in original).

On or about April 24, 2008, Bam Margera expressly
denied that he was involved in making a sex video with Smigo on
the “Opie & Anthony” radio program, saying, “I think its nonsense

there is no tape.” Complaint, at 9 10. Subsequent to this
broadcast, on April 30, 2008, Steppin’ Out published an article
authored by Hayden in which Hayden stated that he was contacted
by a former “Opie & Anthony” staff member who told him of the
existence of the sex tape referred to in the Post’s article.
Hayden further stated, “Since the Page Six item came out, all
parties involved have denied the tape exists. Which I tend to
believe since nobody has come forward to present the tape to the
media.” Amended Complaint, Ex. B.

The April 30, 2008 Steppin’ OQut article reads:

Gregg “Opie”” Hughes of the Opie and Anthony 92.3 K-Rock

radio show (the lowest rated morning show in New York

City) is furious at me for publishing a story about an

alleged sex tape starring his fiancé Lyndsey [sic] and

MTV’'s favorite “Jackass” Bam Margera. There’s only one

problem, dopey Opie never bothered to pick up a copy of

Steppin’ Out to see what we reported or even if the
story had ever been published.




entitled

Um, it hadn’t.

Last week Page Six of the New York Post published an
item that yours truly was planning on writing a story
on the alleged sex tape in an upcoming issue. Page Six
was correct. However, what Opie and Bam failed to do
was return my request for a comment regarding the sex
tape rumor. So the Steppin’ Out story was killed.
Despite our efforts to get the facts, Opie chose to
humiliate his fiancé by using the item as a ratings
grabber and turning a small mention in Page Six into
two days of on-air fireworks.

* * *
But getting back to the subject at hand ... the alleged
sex tape. Two weeks ago I was contacted by a former
O&A staff member who informed me that there was a sex
tape involving Opie’s fiancé and Bam Margera and that
the tape (allegedly now owned by another former staff
member of the O&A Show) was going to be sold on the
Internet in the coming weeks. I was told that Lindsey
and Bam were allegedly “doing the nasty” on the video
tape and that it was made prior to Opie meeting
Lindsey.

Since the Page Six item came out, all parties involved
have denied the video tape exists. I also believe that
there is no sex videc since nobody has come forward to
present the evidence to the media.

Now the question has to be asked, “Why do so many ex-
staffers hate Opie so much that they feel the need to
embarrass him any chance they get?” Well, judging from
the lies Opie so easily tells over his airwaves, from
this reporter’s perspective its easy to see why.”

On May 5, 2008, the Post published a retraction
“for the record” which reads:

“On April 23 we reported that the fiancee of Gregg
“Opie” Hughes, one half of the Opie and Anthony

radio show, was involved in an X-rated sex video with
MTV star Bam Margera. We reported that Hughes was
taking legal action against a disgruntled ex-employee
of the radio duo who had acquired the rights to the
video. We have since learned that this information,
supplied by Steppin’ Out’s Chaunce Hayden, was
entirely incorrect. There is no sex tape. Further,

3




Hughes’ fiancee has never met the MTV star. The Post
sincerely regrets the error.”

Motion Ex. 3.

On or about May 5, 2008, the Philadelphia Daily News, while

reporting that the Post had retracted its April 23d article about
the alleged video tape, published the following article:

“Page Six retracts report of Margera sex tape with
Opie’s Philly fiancee

Page Six today retracted its April 23 report that the
local fiancee of Gregg “Opie” Hughes of XM Satellite
Radio’s Opie & Anthony show, made a sex tape with
Chester County “Jackass” Bam Margera. The paper, which
used information from Steppin’ Out’s Chaunce Hayden,
stated that “There is no sex tape. Further, Hughes’
fiancee has never met the MIV star.” Margera, who
declined comment for our April 24 story, went on Q&A’s
show that morning and denied any such tape exists,
which Opie had sworn the day before. Opie’s fiancee is
Lynsi Smigo, a 25-year old Archbishop Ryan grad and
former Drexel student who lives with Opie in New York.
They were engaged in September. Smigo and Opie are
seen here [photograph] in an undated photo posted by
satellite radio blog Orbitcast. Margera by the way
does have a sex tape out there, a brief video of him
and former Jenn Rivell getting it on, that was included
on some copies of his “Haggard.” DVD Savvy web surfers
can find that one online.

Aff of Peter R. Ginsberg, Opposition Ex. 7.

Smigo instituted the instant action on June 25, 2008,
asserting the following causes of action as against the moving
defendants, numbered as they appear in the amended complaint: (1)
libel per se, as against Collins and Hayden; (2) slander per se,
as againét Hayden; (3) intentional infliction of emotional

distress, as against Collins and Hayden; (4) violation of New




[* 6]

York Civil Rights Law §§ 50-51, as against Collins and Hayden;
(5) negligent supervision, as against Collins; (7) respondeat
superior, as against Collins; (8) respondeat superior, as against
NYP Holdings; and (9) violation of New York Civil Rights Law §
77, as against Hayden. The third, fourth and sixth causes of
action were dismissed as against defendants NYP Holdings, Inc.
and Richard Johnson, non-moving defendants, by a decision and
order of this court on November 6, 2008 (the Prior Decision).
The action was subsequently discontinued as against NYP Holdings,
Inc. and Richard Johnson, pursuant to a stipulation of
discontinuance entered into by the parties.
DISCUSSION

“"The proponent of a summary judgment motion [pursuant
to CPLR 321Z2] must make a prima facie showing of entitlement to
judgment as a matter of law, tendering sufficient evidence to |
eliminate any material issues of fact from the case [internal }
quotation marks and citation omitted].” Santiago v Filstein, 35
AD3d 184, 185-186 (1°" Dept 2006). The burden then shifts to the
motion’s opponent to “present evidentiary facts in admissible
form sufficient to raise a genuine, triable issue of fact.”
Mazurek v Metropolitan Museum of Art, 27 AD3d 227, 228 (1° Dept
2006); see Zuckerman v City of New York, 49 NY2d 557, 562 (1980).
If there is any doubt as to the existence of a triable fact, the

motion for summary judgment should not be granted. See Rotuba




celebrity.” The Prior Decision further held that a cause of
action based on New York Civil Rights Law §§ 50-51 could not be
maintained in this case because those statutes do not apply to
reports of newsworthy events (Messenger v Gruner + Jahr Printing
& Publishing, 94 NY2d 436 [2000]), and the article in guestion
was deemed to be newsworthy. These prior findings constitute the
law of the case with respect to those issues.

“[Wlhere the content of the article is arguably within

the sphere of legitimate public concern, which is

reasonably related to matters warranting public
exposition, the party defamed may recover; however, to

warrant such recovery he must establish, by a

preponderance of the evidence, that the publisher acted

in a grossly irresponsible manner without due
consideration for the standards of information
gathering and dissemination ordinarily followed by
responsible parties.”
Chapadeau v Utica Observer-Dispatch, Inc., 38 NY2d 196, 189
(1975) .

To support a cause of action based on libel per se, it
must be evidenced that the “defamatory statement ‘tends to expose
the plaintiff to public contempt, ridicule, aversion or disgrace,
or induce an evil opinion of [her] in the minds of right-thinking
persons, and to deprive [her] of their friendly intercourse in
society’ [citation omitted].” Donati v Queens Ledger Newspaper
Group, 240 AD2d 696, 697 (2d Dept 1997). Libel per se consists,
among other things, of imputing unchastity to a woman (Liberman v
Gelstein, 80 NY2d 429 [1992]), and special damages need not be
pleaded in that instance. Id.; NY Civil Rights Law § 77.

7




* g

In this case, the only article written by Hayden and
published by Collins states that there is no truth to the story

published in the Post regarding a sex tape involving Smigo, and

that moving defendants did not publish an article alleging the
existence of such a tape because the information could not be

verified. The objectionable articles were published, in fact, by

the Post and the Philadelphia Daily News. There is no evidence
that moving defendants acted in an irresponsible manner or
without due consideration to standards of information gathering.
Nor did the article written by Hayden and published by Collins
impute unchastity to Smigo; rather, that article specifically
stated that there was no truth to the allegation that a sex tape
involving Smigo existed.

In opposition to the instant motion, Smigo cites Krauss
v Globe International, Inc. (251 AD2d 191 [1°t Dept 1998]), in
support of her contention that, because she is not a public
figure, she need not prove or allege malice in order to maintain
her causes of action based on claims of defamation, and that the
subject matter of the articles in question is mere gossip and not
to be considered of legitimate public concern.

In Krauss, the plaintiff ex-husband of television
celebrity Joan Lunden moved for summary judgment on a defamation
claim based on the defendant’s publication of an article stating

that Krauss had had a liaison with a prostitute, while he and




[* 9]

Lunden were still married. In granting the plaintiff’s motion
for summary Jjudgment, the Court in Krauss held that Krauss was
not a public figure simply because of his relationship to a
celebrity, and also found that the article was mere gossip and
not a public controversy.

The Krauss case is distinguishable from the case at bar
in several aspects. First, the Krauss article only involved
Krauss and another private individual, whereas the article that
is subject to this lawsuit directly involved a celebrity who is
an unquestioned public figure. Second, the article published by
the moving defendants never alleged or intimated that Smigo was
unchaste; in fact, it indicated the reverse, stating that there
was no evidence that any sex tape involving Smigo existed.

Third, the articles that did allegedly defame Smigo were not
published by the moving defendants. And fourth, the law of this
case has established that the articles in question were
newsworthy. Therefore, the Krauss decision is not controlling in
this matter.

Consequently, the first and second causes of action
alleging libel and slander per se, and the ninth cause of action
alleging a violation of New York Civil Rights Law § 77, cannot be
maintained.

The tort of intentional infliction of emotional

distress, Smigo’s third cause of action, “has four elements: (i)




[* 10]

extreme and outrageous conduct; (ii) intent to cause, or

disregard of a substantial probability of causing, severe

emoticnal distress; (iii) a causal connection between the conduct
and injury; and (iv) severe emotional distress.” Howell v New
York Post Co., 81 Ny2d 115, 121 (1993). “[I]t is long settled

that publication of a single, purportedly false or defamatory
article regarding a person does not constitute extreme and
outrageous conduct as a matter of law.” Bement v N.Y.P.
Holdings, Inc., 307 AD2d at 92.

In the Prior Order of November 6, 2008, it was found
that the publication of the Post articles did not constitute the
intentional infliction of emotional distress. Similarly, the
single publication of the Steppin’ Out article that specifically
denies the existence of the alleged sex tape does not rise to the
level of extreme and outrageous conduct so as to support Smigo’s

third cause of action.

“Civil Rights Law §§ 50 and 51 provide, respectively,
that it is a misdemeanor to use a living person’s
‘name, portrait or picture’ for advertising or trade
purposes without first obtaining his or her written
authorization and that an aggrieved person may maintain
an equitable action to prevent such unauthorized use
and may also sue to recover damages sustained as a
result. The Court of Appeals has limited this
statutory right to privacy by generally making it
inapplicable where the use occurs in the context of a
report of newsworthy events or matters of public
interest, since in such instance the use ‘is not deemed
produced for the purposes of advertising or trade’ and
also as a matter of deference to the constitutional
right to free speech [citation omitted].”

10




[* 11]

Bement v N.Y.P. Holdings, Inc., 307 AD2d at 89-90.

Just as this court held that the publication of the
Post articles did not violate New York Civil Rights Law §§ 50 and
51, because the subject matter was deemed newsworthy, the court
finds that the publication of the Steppin’ Out article also fails
to meet these statutory requirements. In addition, the Steppin’
Out article was published in response to the Post article and the
subsequent disclaimer by Margera and incorrect attribution of the
article to Hayden on a radio broadcast, which makes the Collins’
publication part of a public controversy that Collins and Hayden
did not create. Consequently, Smigo’s fourth cause of action is
dismissed.

Finally, Smigo’s fifth and seventh causes of action,
for negligent supervision and respondeat superior respectively,
must be dismissed. These claims are based on the alleged
tortious conduct of an employee, and, as discussed above, Hayden,
the employee in question, did not engage in any tortious conduct
with respect to Smigo. Therefore, these claims cannot be
maintained. Accordingly, it hereby is

ORDERED that the motion for summary Jjudgment by
defendants Collins Communications, Inc. t/a Steppin’ Out Magazine
and Steven P. Dowsett a/k/a Chaunce Hayden to dismiss the action
as against them is granted and the complaint is dismissed with

costs and disbursements to said defendants as taxed by the Clerk

11




[* 12]

of the Court upon submission of an appropriate bill of costs; and

it is further

ORDERED that the Clerk is directed to enter judgment

accordingly.

Dated: March [07, 2010

ENTER:

M
e L

(
/ J.S.C.

12




